Lecturafàcil

1. Criteris de comprensibilitat

 Els criteris de comprensibilitat fan referència a la capacitat del vocabulari i de l’estructura sintàctica de les frases per simplificar el text i fer-lo entenedor.

1.1 Vocabulari

Utilitzeu un llenguatge senzill i directe.

Utilitzeu paraules pròpies del llenguatge quotidià parlat.

 Eviteu paraules difícils, però utilitzeu un llenguatge adult i digne.

Utilitzeu paraules amb significat precís i eviteu paraules genèriques, buides de significat.

Sigueu sistemàtiques en utilitzar les paraules.

 No canvieu de sinònim per a referir-vos al mateix concepte. Entre dos sinònims, trieu el d’ús més freqüent.

Utilitzeu els verbs per a descriure accions. Eviteu els verbs nominalitzats. Eviteu els conceptes abstractes, el llenguatge figurat, les metàfores i els mots polisèmics. Si cal esmentar-los i són d’ús poc comú, doneu exemples concrets o feu comparacions que facilitin la seva comprensió. Eviteu, sempre que sigui possible, els adverbis acabats en “-ment”.

1.2 Gramàtica Escriviu frases curtes amb una sola idea principal en cada oració.

Eviteu les frases subordinades. Manteniu l’ordre convencional de la frase (subjecte + verb + predicat).

Utilitzeu sempre que sigui possible la veu activa en lloc de la passiva.

Utilitzeu formes afirmatives en lloc de negatives. Reserveu la construcció negativa per a frases amb valor realment negatiu. Eviteu les dobles negacions.

Anuncis

One response to “Lecturafàcil

  1. Ho ratifico, però de vegades no es gens fàcil

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s